Sobota , 25 Listopada 2017 - 10:31 
Szukaj  
Reklama
Katalog Firm
 · Losowa Firma :
Wins Systemy Komputerowe · Zobacz więcej informacji o tej firmie w Katalogu Firm
Katalog Firm
Ostatnio do Katalogu Firm dołączyły Firmy :

Pompy do wody SPM Jedność·Zobacz opis tej Firmy
Widpol S.C. Toczenie CNC, frezowanie CNC, wiercenie, gwintowanie·Zobacz opis tej Firmy
Dom Weselny Zielona Skarpa - Powiat Wadowicki, Andrychów, Sułkowice·Zobacz opis tej Firmy
FOLMAR - Marek Chrapkiewicz - Producent Opakowań Foliowych·Zobacz opis tej Firmy
DRUKPOL - Centrum Obsługi Biurowej·Zobacz opis tej Firmy
Zobaczcie

Stowarzyszenie
Uniwersytet
Trzeciego Wieku
w Andrychowie

Krótkofalarski
Klub Łączności
Delta SP9KUP

Licznik
Dzisiaj:371
Miesiąc:23507
Ten rok:337371
Ogólnie:5108912

Od dnia 01.05.2002
Prawdziwa "Bitwa o Andrychów". Co nasza gmina może dać młodym ludziom?
Wysłany przez: aonline

Lokalne wydarzenia Człowiek zawsze pragnął latać. Było to jednym z jego marzeń. Teraz marzenie to znalazło sie niemal w zasięgu ręki! Często zastanawiamy się w redakcji, co nasza gmina może dać młodym ludziom. Tu i teraz. Sądząc po olbrzymim zainteresowaniu dzieci i rodziców, którzy przyszli, by podziwiać podniebne potyczki samolotów latających w czasie widowiskowego wydarzenia ze świata modeli "Bitwa o Andrychów" - myślimy, że byłaby to... pracownia modelarska z prawdziwego zdarzenia! Z pewnością znalazłaby stałe miejsce na mapie zajęć pozalekcyjnych w niejednej szkole. A może jakaś wspólna - miejska pracownia jak przed laty? Przy obecnych cenach sprzętu (sterowań radiowych) oraz modeli i mikromechaniki razem z napędem - modele samolotów znalazły sie znacznie bliżej kieszeni przeciętnego rodzica i pasjonatów modelarstwa niż było to w czasach, kiedy jedynymi "latającymi" ekwiwalentami były popularne "Jaskółki", od których zaczynali dzisiejsi mistrzowie modelarstwa. To jest prawdziwa bitwa o Andrychów! Skąd o tym wiemy? Zapraszamy na bardzo duży materiał - podsumowanie zawodów i mnóstwo fotek oraz wywiadów..

O kadrę instruktorską możemy być spokojni! Z pewnością znajdą się u nas pasjonaci, którzy chcieliby podzielić się swoja wiedzą praktyczną. Mamy nadzieję, że po naszym artykule znajdą się w Andrychowie instytucje, organizacje, a może też firmy, które chciałyby wziąść modelarzy andrychowskich pod swoje skrzydła. Marzy nam się "Eskadra Andrychów", która kiedyś podobnie jak Eskadry Krakowa, Warszawy i Wrocławia na ostatnich zawodach byłaby rozpoznawalną marką.

Nie można też zapomnieć o olbrzymiej roli edukacyjnej tego sportu-pasji. Kontakt z nowoczesną techniką, historią (również nad andrychowskim niebem odbywały się kiedyś prawdziwe bitwy powietrzne), teorią latania, udział w zawodach ogólnopolskich i międzynarodowych, nawiązywanie wielu ciekawych kontaktów z innymi pasjonatami modelarstwa może w przyszłości zaowocować ciekawymi zainteresowaniami mogącymi przerodzić się w karierę zawodową!

Oglądając popisy modelarza Sebastiana Kisiały z Andrychowa i jego Ekstra 300 byliśmy pełni podziwu dla umiejętności modelarskich i lotniczych. Modelarzy w naszym mieście jest wielu. Niestety, w większości to ludzie starsi i w średnim wieku. Młodzieży i dzieci - jest jak na lekarstwo i są to najczęściej dzieci obecnych pasjonatów modelarstwa.

Na początek - tankowanie!


















Kiedyś, a było to pewnie ponad 20 lat temu funkcjonowała w naszym mieście modelarnia w Spółdzielni Mieszkaniowej oraz w Zamku. Teraz modelarstwem zajmują się już tylko starzy zapaleńcy. Kilku z nich spotkaliśmy na zawodach. Zapytaliśmy ich o najbardziej znane nazwiska w modelarskim światku okolicy.

Marek Rokowski, Paweł Babik, Tadeusz Szpak - wielokrotny Mistrz Polski, Tadusz Skrzesiński, Tadeusz Lot - nazwiska te i wielu innych modelarzy posypały się jak z rękawa.

Szkoda, że w Andrychowie nie ma już pracowni - mówią. Kiedyś były. Jedna - finansowana przez Spółdzielnię. Myślimy, że to by wróciło, bo jest wielu chętnych. Andrychów ma w tym przypadku bardzo dobre warunki, ponieważ jak wspomnieliśmy - w okolicy (Tomice) działa prężnie sklep modelarski, gdzie można kupić wszystko (sklep ten kiedyś działał na ulicy Batorego w Andrychowie, ale przeniósł się do Tomic), a w Inwałdzie działa jeden z niewielu w Polsce producentów modeli! Nie można też nie wspomnieć o firmie Model-Partner, która z kolei zajmuje się dużymi, zaawansowanymi konstrukcjami. Jeśli chodzi o doświadczonych modelarzy - takich również w Andrychowie można spotkać wielu. To głównie Ci, którzy rozpoczęli przygodę przed laty - w klubach modelarskich działających prężnie przy Spółdzielni i w "Zamku" Jest problem z miejscem do latania, ale dotyczy on raczej tych modelarzy i konstruktorów, którzy latają modelami spalinowymi - mówią.



Na andrychowskie zawody przynieśli wiele swoich modeli.



Jednym z modeli andrychowskich modelarzy była półmakieta samolotu grupy akrobacyjnej "Żelazny". Oryginał wisi w Krakowie w Muzeum Lotnictwa. To był nr 4. On już wylatał swój resurs i został przekazany przez Grupę do muzeum.



600 zł. i można latać... ale budowa modelu i latanie to są dwie zupełnie różne kwestie. - dodają andrychowscy modelarze. Jest nas w okolicy ok. 30 - czynnych modelarzy, którzy działają w mniejszych grupach. Najmłodsi mają ok 10 lat - najstarsi są już na emeryturach. Szkoda tej olbrzymiej wiedzy i doświadczenia, którym mogliby dzielić się z młodszymi.

Co Wy na to? Czy Andrychów może stać się modelarską - lotniczą potęgą? Tyle przemyśleń, a teraz... Zawody!

Zawody rozgrywane były w dwóch konkurencjach - WW1 i WW2. Nazwy są związane z wojnami światowymi - pierwszą i drugą. Modele do konkurecji WW1 są dwupłatowe lub trójpłatowe, do WW2 to jednopłatowce, myśliwce. Modele wykonane są z pianki EPP. Jest to materiał łatwy do naprawy i montażu. Regulamin określa moc silników modeli, napęd (elektryczny). Każdy model ciągnie za soba dziesięciometrową tasiemkę. Cała zabawa polega na tym, żeby jak najwięcej w ciągu pięciominutowej walki uciąć tych wstążek przeciwnikom. Każdy zawodnik ma swojego sędziego, który obserwuej model. Sędzia główny panuje nad całością - czasem lotu i bezpieczeństwem podczas zawodów (pilnuje aby samoloty nie nadleciały nad widownię i poruszały się w strefie lotu). Wstążki ucinane sa w powietrzu śmigłem lub skrzydłem - czym się uda. Zawodnicy toczą trzy rundy. Dyscyplina narodziła się w Republice Czeskiej. Przyszła do Polski i zaczyna się rozprzestrzeniać po Europie.



Zawody organizowane są w ramach pucharu Polski. Dyscyplina jest bardzo młoda. Wszystko zaczęło się od momentu, kiedy modelarze odkryli materiał - piankę EPP z których robione są modele. Jak widać - w powietrzu modele często się zderzają, Oprócz ścięcia tasiemek jest dużo podniebnych wypadków, Trzeba taki rozbity model szybko naprawiać. Modelarz może sobie sam zrobić formę, ale najczęściej - kupuje gotowy zestaw. Główne ośrodki modelarskie w tej dziedzinie w Polsce to obecnie Wrocław, Kraków i Warszawa. To największe centra tego sportu funkcjonujące w Polsce, ale w zawodach może brać udział każdy. Był np. zawodnik z Republiki Czeskiej. W ramach pucharu Euro CUP który w tym roku rozgrywamy po raz pierwszy bierze udział po 10 osób z kazdej ze stron.

Żeby zacząć zabawę z tym sportem trzeba być przygotowanym na wydatek ok. 500-600 zł. Zestaw zawiera komplet urządzeń - łącznie ze sterowaniem radiowym. Ten fakt sprawia, że popularność nowego hobby jest coraz większa. Mogą się w to bawić i młodsi i starsi modelarze. Przekrój wieku - od nastu lat do kilkudziesięciu.
- mówi nam organizator - Marek Rokowski.

O przygodę z modelarstwem zapytaliśmy Konrada Kwaśnika - zawodnika z Warszawy.

Zaczęło sie 3 lata temu. Na pierwsze zawody pojechałem rok temu w Warszawie. Wtedy latałem tylko w kategorii WW2. Tego rodzaju zawody to raczej zabawa, rywalizacja, a nie wyścig po sukces. Dużo zależy od szczęścia. O ile człowiek jest w stanie zapanować nad swoim modelem, o tyle nie ma już wpływu na to jak zachowa się przeciwnik. Przy siedmiu modelach ruch w powietrzu jest bardzo duży. Dochodzi do "wypadków" Publiczności bardzo się to podoba :) Nam niekoniecznie, bo potem trzeba szybko kleić model.





Żeby zrobić model - należy kupić zestaw. Jest dwóch czy trzech producentów w Polsce. Własnie jeden z nich jest od Was, z pobliskiego Inwałdu. To Marek Rokowski. Drugi - też Marek (firma Cyber Fly) Trzeciego nie znam, bo w większości swoje modele biorę właśnie od Marka Rokowskiego. Zestaw kosztuje od 100 - 200 zł. jak ten dwusilnikowy Łoś, ze względu na to, że idzie na niego więcej materiału do obróbki. Do tego - silniki, regulatory, pakiet odbiornik. Koszt jednosilinkowego zestawu do WW2 to koszt około 350-400 zł. Zależy gdzie się kupuje. Radio do tego rodzaju modeli, nie z najwyższej półki, ale takie na którym da się fajnie latać to koszt ok. 350 zł. Trzeba w nim ustawic kilka parametrów jak np. wychylenia lotek, wychylenia stera kierunku, regulatory, żeby silnik miał odpowiednią moc. Tak to wygląda.

Początkujący w tej dziedzinie modelarze mogą też skorzystac z rad doświadczonych kolegów, którzy czasami mogą złożyć tego rodzaju model, lub - składając dla siebie kolejny mają zbyteczny - wcześniejszy. Niektóre sklepy oferują modele, które trzeba samemu złożyć, jest też jeden sklep, który oferuje złożone Combaty, bo samemu złożyć pierwszy taki model - bez doświadczenia i pomocy kogoś doświadczonego - jest trudno.


Skąd pomysł, że zawody rozgrywane są w Andrychowie? zapytaliśmy ponownie organizatora zawodów - bogatsi o nową wiedzę.

Jestem bardzo zaangażowany w ESA. Produkuję zestawy, ale tak naprawdę to moja wielka pasja. Mówi Marek Rokowski - organizator zawodów mieszkający w pobliskim Inwałdzie. Zestaw wycina maszyna CNC (sterowana numerycznie). Są to zestawy zgrubne, wymagające dalszej obróbki przez modelarza. Sprzedaż prowadzona jest wyłącznie poprzez stronę www.napolskimniebie.pl



Jako dziecko zawsze chodziłem do modelarni. Potem zacząłem latać. Od 25 lat latam rekreacyjnie na szybowcach, motoszybowcach. Kiedyś w Republice Czeskiej zobaczyłem przypadkiem na zwodach jak do latania trafiły samoloty elektryczne, takie jakimi się tutaj bawimy i wciągnęło mnie to powtórnie. Po dwudziestu latach przerwy. Wciągnęło na tyle mocno, że zacząłem robić coś, żeby inni też mogli rozpocząć się w to bawić. To nie jest praca zawodowa. To się dzieje niejako przy okazji. Robiąc modele dla siebie - jak już robię projekt to fajnie jak może tym potem więcej osób też sobie polatać. Współpracuję z kolegą - Mirkiem, który prowadzi sklep abc-rc.pl Bardzo mi pomógł na początku. Teraz on zajmuje sie swoim sklepem a ja wycinam i projektuje modele. - dodaje

O Eskadrę Kraków zapytaliśmy Huberta Jaworskiego. Eskadra Kraków (www.esa-krakow.pl) liczy kilkanaście osób. Latają w trzech miejscach. Mają swoją stronę i prywatne forum, na którym dyskutują o rozwiązaniach technicznych i nie tylko :) Oprócz tego wszyscy należą do dużego forum skupiającego wszystkich zawodników, których można tutaj zobaczyć. www.aircombat.pl/ACES/forum - Forum ACES. Skupia zawodników Combatu spalinowego (silniki są większe, samoloty znacznie szybciej latają) oraz Combatu ESA, gdzie silniki są elektryczne - mówi Hubert Jaworski



Więcej na temat Eskadry powiedział nam Mirosław Skowroński

Jestem koordynatorm narodowym (NC) ponieważ organizacja Combatu jest organizacją europejską, a właściwie międzynarodową (Amerykanie również latają). Każdy kraj ma swojego koordynatora. Jak zaczęło się modelarstwo? Zaczęło się jak u każdego. Zobaczyłem latający model i coś drgnęło. Większość modelarzy rozpoczyna latać Air Combat, kiedy nabierze większego doświadczenia w lataniu. Nie jest to łatwe latanie. Jest szybkie, są dynamiczne skręty, trzeba więc wcześniej posiadać doświadczenie i latać innymi "zabawkami". Sterowanie jest w pełni proporcjonalne. Każdy ruch drążka sterowania - przenosi sie na elementy sterujące samolotu. Jak to zaczyna nudzić - to sięga się po inne doznania. I takie właśnie doznania zapewnia Air Combat. Samoloty piankowe, elektryczne latają z prędkościami 80 km/h ! Latam też samolotami spalinowymi w Air Cobacie. Tamte latają 120-130, a nawet i 150 km/h. Dzieje sie to oczywiście na większej przestrzeni. Tutaj, gdzie silniki są elektryczne o określonych parametrach - można latać np. nad boiskiem.

2008 rok - wtedy zacząłem się tym zajmować. Eskadra Kraków zaczęła się wspólnie spotykać w roku 2009. Było to na początku kilka osób. To jest właśnie fajne, że w Air Combat lata się w grupie. Trzeba patrzyć na przeciwnika, znaleźć go w powietrzu i pokonać. To w rywalizacji jest najciekawsze. Zniszczenia nawet w momencie powietrznych kolizji nie są wielkie. W zależności od skali zniszczeń naprawia się je najczęściej w ciągu kilku - kilkunastu minut.

Przy drobnych uszkodzeniach często można nawet to naprawić w ciągu walki na zawodach - w minutę. Są bardzo dobre kleje z aktywatorem termicznym, który przyspiesza proces wiązania. Zasilanie, pojemność akunlatorów - reguluje szczegółowy regulamin określający jakie pakiety ogniw mogą być wykorzystywane - mówi Mirosław Skowroński
- Eskadra Kraków







Całkiem nowe, przełomowe rozwiązania napędu odrzutowego :)



Eskadra quadrocopterów czeka na rozkaz!











Jak widać - zawody cieszyły sie w Andrychowie bardzo dużym zainteresowaniem, co dobrze wróży na przyszłość!







Do boju!







Nie udało nam sie dowiedzieć który z uczestników sterował tym modelem ...







Wielki brat patrzy!





Żeby lecieć - trzeba naładować akumulator.



Zawody obserwował burmistrz Andrychowa Tomasz Żak i przewodniczący Rady Miejskiej - Roman Babski













Walczono do samego końca! :)



Czy zaciekawiły Was podniebne walki? Mikromechanika, elektronika, sterowanie radiowe, loty bojowe? Czy w Andrychowie powstanie pracownia modelarska, wokół której skupi się zainteresowana modelarstwem młodzież? Andrychow.pl z pewnością poinformuje Was o tym fakcie.



Jarosław Skupień



PostNuke Powered Site, GNU/GPL Licence, Administracja : wins@andrychow.pl , Telefon 502 740628
Wszystkie loga, znaki handlowe, treść, fotografie oraz skrypty i moduły na tej stronie należą do ich właścicieli.
Regulamin świadczenia usług :: Polityka prywatności :: Redakcja Za treść ogłoszeń i reklam nie odpowiadamy
Polityka strony dotycząca cookies
Korzystając z niniejszej strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki i polityką strony dotyczącą cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.